| |
General Westermann om nedkæmpelsen af oprøret Vendée
I slaget ved Savenay, 23. dec. 1793, led Vendée-oprørerne et afgørende nederlag til revolutionshæren. Efterfølgende skrev revolutionshærens general, Francois Joseph Westermann (1751-1794), et brev til Komitéen for Offentlig Sikkerhed [Læs / udskriv som PDF] :
Republikanske borgere! Der er ikke længere noget Vendée. Det døde for vore frie sabler sammen med dets kvinder og dets børn. Jeg har lige begravet det i Savenays skove og moser. Idet jeg fulgte de ordre, I gav mig, har jeg knust børnene under hestenes hove, massakreret kvinderne, der – i det mindste for deres vedkommende – ikke vil føde flere røvere. Jeg har ikke en fange, der kan bebrejde mig. Jeg har udryddet alle. Vejene er oversået med lig. I Savenay kommer der hele tiden røvere, der påstår at overgive sig, og vi skyder dem uden ende. [...] Nåde er ikke en revolutionær følelse.
General Westermann om nedkæmpelsen af oprøret Vendée, oversættelse af J. Rosenløv efter D. Andress: The Terror. Civil War in the French Revolution. London (2005) s. 247f. samt R. Secher: A French genocide. The Vendée. Notre Dame (2003) s.110.
|
|